Denkstimulering

leer denken en leer leren

Leren denken op de tast (IVP Tactile)

Het trainingsmateriaal van ‘Leren denken op de tast’ (IVP Tactile) is zeer geschikt voor kinderen met concentratieproblemen, plannings- of motivatieproblemen of met (kenmerken van) ADHD of ADD.

Minder prikkels
Door het gebruiken van de tast komen niet alle prikkels tegelijk binnen en wordt het kind gedwongen om stap voor stap informatie te onderzoeken, te verzamelen en te verwerken. Hierdoor leert je kind rustig te focussen en planmatig te werken.

Als je informatie ziet in plaats van voelt, komt vaak al die informatie gelijktijdig binnen. Voor sommige kinderen is dat te veel. Ze kunnen de prikkels niet meer filteren en leren zo niks. Door alleen op de tast te werken zijn er minder prikkels voor kinderen. Zo leren ze beter waarnemen en leren ze onderscheid te maken tussen relevante en niet-relevante details. Bijkomend voordeel: ook het geheugen wordt getraind met deze methode!

In deze begeleiding gaan we aan de slag met opdrachten waarbij kinderen alleen op de tast werken. Ze kunnen zelf kiezen hoe: ogen dicht, blinddoek of met een voeldoos. Die materialen zijn speciaal voor de training ontwikkeld. Ook voor kinderen die weinig motivatie om te leren hebben, is dit materieel zeer geschikt. Het lijkt niet op het lesmateriaal op school en is daarom nieuw en uitdagend.

Door alleen op de tast te werken zijn er minder prikkels voor kinderen. Zo leren ze beter waarnemen en onderscheid te maken.

Door alleen op de tast te werken zijn er minder prikkels voor kinderen. Zo leren ze beter waarnemen en onderscheid te maken.